Sunday 8 September 2013

W&A

bismillahirrahmanirrahiim. salam 'alaik. :D

tetibe teringat kepada walid dan abi. antara walid dan abi, dua dua kami sayang. walaupun abi tidak mengajar kami, kami tetap sayang abi sama dengan kami sayang walid. walid banyak bersama kami kerana beliau mengajar kami. yehh. walid banyak meninggalkan kesan dalam hidupku dengan kata-katanya dan abi pula banyak meninggalkn kesan melalui perbuatan dan tingkah lakunya. baru-baru ini pergi menziarahi mereka. sayangnya abi tiada. hanya walid yang tersenyum menanti anakanda-anakandanya.


dan tadi, sepulang dari musafir, teringat perbualan dengan walid. sewaktu walid meninggalkanku untuk berjalan sendirian ke tempat kemku walaupun aku tidak pernah menjejakkan kaki hatta bersendirian di kawasan tersebut. aku tersangatlah cuak. tapi, dengan penuh keyakinan, walid memberitahuku,


"jika kita sayangkan seseorang, kita bagi orang itu pemancing dan bukan ikan. kerana kita tidak mahu dia hanya kenyang sebentar sahaja tapi kita mahu dia belajar untuk mencari cara untuk mengenyangkan dirinya. agar dia bijak dan berusaha. agar dia berjaya."


walid tersenyum dan menyambung, "oleh kerana walid sayang kamu, walid akan tinggalkan kamu di tepi jalan dan walid mahu kamu berjalan sendiri sehinggalah sampai ke kem kamu. kamu jalan sehingga kira-kira 50meter dan pusing ke kanan."


aku cuak dan melangkah pergi. seriously,walid benar-ii meninggalkn aku di tepi jalan. hasilnya kini, aku lebih berani untuk menjejakkan kaki ke tempat baharu, dengan keyakinan bahawa ALLAH ada bersamaku. selalu.

-INNA MA'AL 'USRI YUSRA-



itulah tarbiah walid kepadaku, kelihatan simple namun meninggalkan kesan yang mendalam. moga ALLAH sentiasa merahmati walid dan abi. semoga ALLAH mengurniakan kalian jannatul firdus yang didambakan. amin.


-nukilan ringkas anakanda-
-musafir illahi-


p/s: pesan walid, jadikan hidup seperti pinball. setiap tempat yg kita tempuh, pastikan kita dapat pointer/markah yakni pahala dari ALLAH.