Friday 6 September 2013

sanah helwah :)

bismillah 'ala barakatillah.
alhamdulillah. today 060913. alhamdulillah genap 18 tahun kehidupan seorang sahabat terchenta. 3 hari yang lalu juga merupakan hari ulangtahun kelahiran seorang lagi sahabat terchenta. alhamdulillah kheir.


2013. 18 tahun umur kehidupan. dan baki yang tinggal ke arah kematian, masih tidak lagi diketahui bila. err. selamanya tidak akan tahu bila. seriyes. buat sahabat-sahabat yang telah genap ulangtahun yang ke 18, selamat hari mengingat kematian. kerana semakin bertambah usia semakin kita dekat dengan kematian. fuhh. berpeluh sakan menulis entry ini.


sepanjang lapenbelahtahun (atau ikut usia masing-masing) ini, apa yang telah kita sumbangkan? sila tunding jari kepada diri sendiri. dapat 4flat orang tak heran la kalau akhlak k.o. dapat straight A tak heran langsung kalau baca quran pun merangkak-rangkak lagii. and so many moore.

jadi. jadi. jadi. apa kata, kita mulakan langkah kita bersama-sama. mulakan dengan perbaiki diri kita sedikit demi sedikit. organ utama dalam jasad manusia ialah hatinya, bahkan rohani manusia juga bergantung pada hatinya. untuk itu, meh same-same kite menjalankan proses untuk menggilap dan membersihkan hati kita.
jeng jeng jeng.

awwalan; takhalli. kita hendaklah membersihkan dulu hati kita dari sifat-ii mazmumah. bersihkan cuci-ii samapi tak tinggalkn kesan pom. guna klorok pom bolehh. hehe. hilangkan kekotoran mazmumah dalam hati kita. umpamanya macam seorang petani hendak menanam benih. semestinya dia akan membersihkan dulu tanah tu daripada kekotoran, ranting-ii, sebelum menanam benih yang baru. barulah benih tu dapat tumbuh dengan subur.

atthani; tahalli. kite semai benih-ii sifat mahmudah dalam diri kita. disamping itu kita baja sifat-ii ini dan jaga dengan sebaiknya. tanamkan istiqamah, agar amalan-ii yang kita lakukan berterusan hingga menjadi sebati dalam diri kita.

al-akhir; tajalli. bermaksud keserlahan. pabila kita sudah melalui tahap ini, barulah akan terbuka hijab yang menghalang kita daripada 'melihat' kebesaran dan keagungan ALLAH azza wajalla dengan mata hati kita.


tahap-tahap ini juga dinamakan ihsan, sebagaimana dalam hadis ketika Jibril alaihissalam datang menyerupai seorang lelaki kepada Rasulullah S.A.W, dan bertanya tentang ihsan, Rasulullah S.A.W menjawab, ihsan itu kamu meyembah ALLAH sepertimana kamu melihatNYA, jika kamu tidak melihatNYA, sesungguhnya ALLAH melihat kamu.


ok, dah tahu tahap-ii dan prosesnya. masalahnya sekarang ialah bagaimana untuk melaksanakannya??


M.U.J.A.H.A.D.A.H
itu kuncinya. bererti melawan. melawan apa? melawan hawa nafsu kita. sebabnya, hawa nafsu kita ni memang sangat-sangat suka akan kejahatan dan menjauhi ketaatan. bukan senang seperti meratah kuih raya sehingga habis bahkan lebih susah daripada menghabiskan sepuloh biji burger abang mat. ohoi.


mujahadah juga perlu di iringi dengan pedoman daripada al-quran dan as-sunnah. sekali kita terlepas pandang daripada kedua-dua ni, alamaknya tersesat la kita abadan abada. nauzubillahi minzalik. Allahu Allah. 'taraktukum 'amraini, lan tadillu in tamassaktum bihima, kitaballahi wa sunnati nabiy' aw qama qal.




-musafir illahi-

~mEndAmba kAs!h iLlaHi, mEncAri kAsih SejatI~

*uhibbuka ya Rasulullah salallahu 'alaihi wassallam.*
#Allahumma solli wassallim 'ala saidina muhammad#