Friday 6 September 2013

~al-ilmu bila amal, kassyajari bila thamar~

bismillahirrahmanirrahiim. alhamdulillah summa alhamdulillah.
ALLAH. rasa dah bersawang dah blog ni. maaf ye. buat yg masih baca blog hodoh ni, syukran jiddan ye :)


dah masuk semester 2 di tanah wakaf ulama terchenta ni. result semester 1? alhamdulillah kheir. ALLAH dah bagi yg terbaik, sesuai dengan usaha dan pergantungan kita. namun apabila kita masih tidak mendapat yg terbaik, tandanya ALLAH sangat sangat menyayangi kita sehinggakn ALLAH masih ingin menguji keimanan kita terhadapNYA.


semester yang lalu, hanya belajar kursus universiti, 5 subjek sahaja. semester sekarang, belajar 11 subjek insyaALLAH. rasa macam nak spm pulak. bezanya, masa spm majoriti subjek ialah berkaitan dengan subjek sains macam biologi, kimia, fizik. sekarang, perjuangan diteruskan dengan subjek yang hampir 99% ialah subjek agama. mungkin disini ruang untuk menguji kemampuan diri. setanding mana kita mampu belajar.


namun,konsep belajar yang sebenarnya ialah, memahami dengan sepenuh hati apa yang diajarkan sehingga mampu diaplikasi dan diterapkn dalam kehidupan. emm. dalam erti kata mudahnya, belajar bukan hanya dengan matlamat untuk dapat deanlist atau first class honour semata-mata. belajar itu perlu meresap ke dalam hati nurani.


untuk yang bergelar students, tahniah kerana berpeluang untuk menghadiri kelas-kelas pelajaran a.k.a majlis ilmu kan? teruskan mengambil sebanyak mungkin manfaat yang dapat dikutip. untuk yang bukan bergelar students, berusahalah mencari majlis-majlis pengajian, atau majlis-majlis ilmu kerana manusia ini adalah al-insan yakni yang mudah lupa. kita tak selamanya pandai. kita tak selamanya tahu. ada masa jika ALLAH mahu menarik balik nikmat ilmu dan pengetahuan dari kita, itu akan berlaku hanya dengan sekelip mata sahaja. kun fayakun.



 jangan sombong, riak, takabbur dan yang sewaktu dengannya dengan ilmu kita yang secebis cuma. ada ilmu, sampaikan walau hanya sepotong ayat. balligh 'anni walau ayat. cukup terang dan jelas.


dalam proses menceduk ilmu, ada suatu analogi yang mungkin boleh dikongsikan. situasi pertama: cuba bayangkan di tangan kita ada sebuah cawan yang ditutup permukaannya. cuba kita tuangkan sebotol air kedalam cawan itu. apa yang akan berlaku? pasti air tersebut tidak dapat memasuki ruang dalam cawan itu kan? situasi kedua: cuba bayangkan di tangan kita ada sebuah cawan yang kosong. dan cuba tuangkan air ke dalam cawan tersebut. apa yang berlaku? pastinya cawan itu akan dipenuhi air kan? melainkan kalau cawan itu bocor. :D



begitu jugak dengan manusia. aiseyman, blogger ni cakap manusia = cawan? riddiculous! haha. ni hanya perumpaan  semata-mata. bayangkan kalau kita hendak menuntut ilmu tetapi kita tutup pintu hati kita, pasti ilmu tidak akn dapat menyinari hati kita kan? sebaliknya jika apabila kita hendak menuntut ilmu, kita buka seluas-luas dan selebar-lebarnya hati kita, insyaALLAH dengan mudahnya ilmu tersebut akan mampu meresap jauh ke dalam hati kita. kata imam as-syafie rahimahullah, ilmu itu adalah cahaya dan cahaya tidak akan memasuki hati yang gelap. wallahualam.




sedikit perkongsian. moga bermanfaat. :)

-musafir illahi-

p/s: sedang mencuba untuk membiasakan struggle untuk 11 subjek pulak. tembakkan doa. aku juga ingin menjadi mujahid hebat seperti kalian. *senyum lebar*