Saturday 5 October 2013

dean list.?

bismillahirrahmanirrahiim. alhamdulillah. sudah lame tidak ber-blogging. agak kekeringan idea dan kesempitan waktu sedikit untuk menulis. alhamdulillah hari ni dihadirkan ilham oleh ALLAH, sekadar mahu berkongsi sedikit dari coretan kisah warna warni kehidupan bergelar mahasiswa.

masuk semester 1 yang panjang, banyak subjek yang diambil. 18 jam kredit per semester. ok. ni baru sem 1. jangan gelabah lagi. cool. dan sebenarnya dah dapat result bagi semester pendek yang lepas. alhamdulillah. cukup berpuas hati dengan nikmat yang ALLAH kurniakn buat hambaNYA yang hina ini.

so, sem ni mesti tekad untuk improve lagi result. bukan untuk dapat dean list, bukan untuk dapat kerja yang bagus, tapi mesti mesti mesti kerana ALLAH semata-mata. kadang-ii rasa lemah je diri, bukan sebab banyak sangat belajar, tapi sebab banyak lagi ilmu ALLAH yang tak dikutip. masa banyak dibazirkan untuk perkara x berfaedah. Allahu.

dalam hidup ni, memang menjadi tanggungjawab kita untuk belajar. maksudnya, carilah ilmu. bukan bermakna belajar dalam kuliah je dueplohempatjam. jadikan setiap langkah kita adalah untuk belajar sebagaimana setiap gerak langkah kita adalah ibadah. misalnya, sambil pergi bersukan pun kita boleh belajar. belajar berkawan. belajar kemahiran komunikasi, belajar kemahiran berpasukan. bukankah itu adalah satu skop pembelajaran? :D

selalu tambah ilmu. mesti. kerana hidup ini terlalu singkat untuk perkara yang sia-sia. jadikan setiap detik masa tu bermakna. insyaALLAH, setiap perkara yang kita lakukan ni niatkan sebagai ibadah. semoga setiap dihitung pahala oleh ALLAH. ameen.

banyakkan bertanya pada yang tahu. hanya jauhari yang mengenal manikam. lecturer-ii yang haibat semua tu, sahabat-ii yang taiko semua tu. tanya tanya dan tanya sampai sahabat tu malas nak jawab. :3

carilah berkat dalam kehidupan. tanpa berkat, kita ni meaningless. rasanya mahu mencoret sedikit sahaja pada hari ni. :D




-musafir illahi-
:: penat berlari mengejar ilmu, kata imam syafie; jika kamu penat menanggung keletihan ketika mencari ilmu maka kamu akan lebih penat menanggung kebodohan. ::