Thursday 2 May 2013

yeayea.. da dekatt?

bismillahirrahmanirrahiim. menghitung hari. dekat dah.
pilihan raya umum a.k.a PRU yg ke-13 bakal berlangsung lebih kurang tambah tolak dalam 3 hari lagi. jenjengjengg. apakah undi anda? syhh. undi adalah rahisa. kikiki.

bulan mei, banyak perkara yang bakal berlaku. pilihan raya, kemasukan ke universiti, peralihan zaman persekolahan, tempuhi hidup baru di uni, and many moore. senang cite, memang banyak perubahan yg bakal berlaku. especially untuk  lepasan spm 2012 le..


so, apa persediaan korang nak tempuhi alam baru? jom buat checklist ea..
-mentally (set mind yg positif-ii, teguhkan akidah, banyakkan doa)
-physically ( kesihatan, barang-ii yg diperlukan perlu diget readykn)

mesti banyak kos yang diperlukan, macam yuran pengajian, kos nak beli barang keperluan, almaklumlah, first time nak masuk uni. mesti xcted. eheh.


tiap-ii hari mesti berangan-ii dekat tingkap sebelah dapur, macam mana kehidupan kat uni. hehehe. buat yang   dah pernah duduk asrama tu, mungkin dah agak ready. tapi kalau yang tidak pernah duduk asrama, u might having 'homesick'. hihihihi..

pendek kata, siapa yang xcted sangat-ii nak masuk uni nih, cuba angkat tangan. eheh. lupe pulak ni blog, jadi takdelah yg balasnya kan kan. (:

miss kiah: penulis, kau okayy ke tak nih?
jangan risau miss kiah. i'm okayy. hohoi.


PERSIAPAN.

kenapa ditulis huruf besar, siap underline lagii? macam la chantekk sangat tulisan tuh. ^^"
okayy ladies and gentlemen. sebenarnya, kita perlu membuat persiapan. untuk apa? ye la. untuk hidupp.


nak kahwin = buat persiapan
nak exam = buat persiapan
nak bersalin pun =buat persiapan
nak masuk uni = buat persiapan
nak PRU = buat persiapan


hatta, dari sekecil-ii kuman sampai sebesar-ii alam, setiap perkara yang kita buat perlu ada persiapan. (:
psssst.. nak mati pun,, kita buat persiapan jugakk kan..

muhasabah bersama: untuk hidup di dunia, kita buat persiapan. untuk hidup di akhirat? ohoi. pakat jawab dalam hati semua yerp. sejauh mana kita menjadikan dunia ini sebagai ladang, untuk kita tuai hasilnya di akhirat? sebanyak mana kita berbakti kpd ibubapa, sekental mana kita menjaga mulut kita, hati kita, tingkah laku kita, sebagai seorang yang berIMAN.


adakah pada hari ini kita mengharapkan, dapat duduk bersama-ii ahli keluarga kita, lepak bersama sahabat-ii di sorga nanti? atau kita merasa, biarkan orang lain itu, aku sorang nak masuk sorga. macam mana kita??
*pengsan*

agak-ii nya kalau ana tanya anda semua, adakah anda semua bersedia? bersedia kah untuk mati? ana sendiri masih terkial-ii mencari jawapannya. adakah kita bersedia? cukupkah amal kita?  ada tempatkah untuk kita disorga??


minah: i tak ready lagi la u. i nak enjoy dulu. alaa. nanti-ii la i duduk melekat kat tikar sejadah tuu.
mamat: huk aloh. aku x abes lagi nok round-ii dunia. aku nak pergi jerman, tokyo, korea, london. jadii aku tak de masa la nak ingat mati ni. aku masih muda bro. rilek la. dah tua nnti aku taubat laa.


agaknya kita berani tak nak jawab cenggini time malaikat izrail nak ambil nyawa kita? allahurobbi. =.=
jangan kita termasuk dalam golongan yg menyesal di akhirat kelak sebagaimana dirakamkan oleh ALLAH, dalam kitab teragung, surah as-sajadah:12,


'dan (alangkah ngerinya), jika sekiranya kamu melihat orang-ii yg berdosa itu menundukkan kepalanya dihadapan Tuhannya, (mereka berkata), "ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlh kami ( ke dunia), niscaya kami akan mngerjakan kebajikan.sungguh, kami adalah orang-ii yg yakin.'


bak kata orang ganu, baru nok nyesal. dulu dok sibok ngat, bile mati tak kembali, baru nyesal dok sudoh. 
kalau didunia ini menyesal, masih ada ruang dan waktu. pintu taubat itu dibuka seluas-luasnya buat kita. tapi di akhirat, seribu kali nyesal pom tak berguna lagi. manfaatkan setiap detik. astaghfirullahal'aziim.

manusia itu tak lari dari buat kesilapan, tapi yang menjadikan manusia itu istimewa ialah manusia yang bertaubat dari kesilapannya..


ayuh sahabat, tingkatkan persediaan kita untuk mengharungi hidup di akhirat sana, yang kekal abdan abada. insya ALLAH.

jadi, atas perkongsian yang serba ringkas ini, marilah kita sama-ii merenung diri, sejauh mana kita sebagai abdi illahi, sebagai khalifah di bumi dan sebagai khairu ummah yang menyuruf kpd makruf dan mencegah kpd kemungkaran. wallahu'alam.

-----------------------------------------------------------------------------

p/s: ana ingin bersama-sama kalian di sorga. ana xlayak, ana mahu melayakkan diri., bantu ana ya sahabat... ;')
p/ss: banyakkan doa :)