Wednesday 29 May 2013

ohoi aku masuk U!

bismillahirrahmanirrahiim.
alhamdulillah 'ala kulli hal.

sekarang, semua orang (baca: lepasan spm '12) duk sibuk-ii preapare untuk masuk U bahkan, ada yang dah daftar matrik semalam.. tahniah dan takziah. tahniah kerana anda semua berpeluang untuk menambahkan lagi ilmu pengetahuan, dan takziah kerana perlu berpisah dengan keluarga. eheh.

jom la! spe nk pegi angkat tangan tinggi,

saya percaya dan yakin bahawasanya anda-ii semua sangat3 la excited utk masuk U. err. excited dan nervous tahap gaban agaknya. hatta mak bapak adik kakak abang atok nenek turut sama ter'over' xcted jugak. ohoi.

masuk u. osem ker? ahai. actually apabila kita melangkah kaki ke U, kita telah memasuki alam baru.. awas, bukan alam barzakh yerp. gulp.


so, alam baru, all in new. err bukan bermaksud semua barang perlu dibeli yang baru yerp. mksudnya, perubahan yang baru. daripada makan bertanggung, kini harus bayar sendiri. dari yang duduk rumah, harus berdikari di asrama mahupun di rumah sewa.


jadi, r u ready? hahaha. nervous sebenarnya. maklumlah, perlu cuba membawa diri, bahkan bukan mebawaq diri sahaja, malah membawa title sebagai seorang muslim. haaa. amacam tuh? bersediakah anda?? simpan jawaban tuh ketad3 dalam hati yerp. kalau perlu pergi jerit je jawaban tuh kat pantai berdekatan. ohoi.



sukalah saya, untuk kita sama-ii merenung, memuhasabah diri.. sejauh mana taqarrub kita kepada ALLAH?
hoi, soalan maut ni. jap jap, kenapa soal sal taqarrub pulak?


=.= erm,. sebabnya,. dimana2  kita didunia ini, ada masa kita tak selalu bersama sahabt kita. ada masa kita sendiri. berjalan sensorang. makan sendiri. cakap sensorang. aihhh. tapi, taPI, TAPI, setiap detik masa kita jalani, we got ALLAH with us.. always.

.
sooo, tak faham-ii lagi, ofkos la kena kuatkan taqarrub ilallah,. supaya apabila kita dekat dengan ALLAH, kita yakin bahwa ALLAH ada dan melihat kita, ALLAH menjaga setiap derap langkah kita, kita akan berpada-ii dengan perbuatan kita. berwaspada pada hitungan amal kita.. kita nak ALLAH, tapi kita tak mahu dekat dengan ALLAH, apa kes men?


[13:16] Katakanlah: "Siapakah Tuhan langit dan bumi?" Jawabnya: "Allah". Katakanlah: "Maka patutkah kamu mengambil pelindung-pelindungmu dari selain Allah, padahal mereka tidak menguasai kemanfaatan dan tidak (pula) kemudharatan bagi diri mereka sendiri?". Katakanlah: "Adakah sama orang buta dan yang dapat melihat, atau samakah gelap gulita dan terang benderang; apakah mereka menjadikan beberapa sekutu bagi Allah yang dapat menciptakan seperti ciptaan-Nya sehingga kedua ciptaan itu serupa menurut pandangan mereka?" Katakanlah: "Allah adalah Pencipta segala sesuatu dan Dia-lah Tuhan Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa". ar-ra'd:16


dan lagi...

banyakkan tsaqafah alias ilmu pengetahuan khususnya bab-ii agama kita. ye la,. nanti kalau kalau terjumpa sahabat non muslim atau yang lebih parahnya, muslim tak serupa muslim (baca: islam pada i/c), kita boleh la jugak sumbang menyumbang buat mereka. alala. apa nak kedekut, saham untuk sorga jugak tuh. aisey, sorga yang korang dan aku idam idamkan tuh.. zasss,.

Dan perumpamaan-perumpamaan ini Kami buat untuk manusia; dan tiada yang memahaminya kecuali orang-orang yang berilmu. al-ankabuut:43


err. tak lupe jugak bahawasanya, tsaqafah-ii yang kita dalami itu sebenarnya, bukan untuk orang lain, bahkan untuk diri kita sendiri. takkan tak nak perbaiki diri kan. hihihi. 'faman jahada fainnama yujahidu linafsihi'

ayuh jadi seperti air yang mengalir, membasahi bumi dan menyuburkannya.. jangan jadi seperti air bertakung, lama-ii bboleh menjadi busuk dan kotor. silap-ii haribulan jadi tempat pbiakan nyamuk aedes yg bawa maut pulak! nauzubillahi min zalik.


dan seterusnya,.

hok penting jugak, kuatkan tarbiyah rohani dan jasmani kita untuk menghadapi suasana baru. ye la. selama ni duk asyik berkepit bawah biah dinniyah, tetibe kita masuk dalam satu kawasan yang kita tak pasti biah apa. super osem parah ni.

yang penting, taqarrub ilallah, kerana ALLAH yg menggerakkn hati-ii, jasad-ii bernyawa manusia ini untuk ajak kita ke arah kebaikan. banyakkan melekat di masjid/surau, intai-ii dan terjah majlis-ii ilmu. kita bukan mencari sanjungan manusia, tetapi kita mencari cahaya ALLAH,. hok agung sekali boh.. *senyum meweek*


dan. . .

 actually kalau nak ditulis nota-ii ringkas, info-ii padat nak masuk U, samapai lusa pun mungkin tak habis.. hehehe.. ini kali kita sentuh yang penting dan menyengat dulu, insyaAllah. moga bermanfaat.



p/s: sahabat-ii, keep in touch, biar terputus hubungan, asal masih online dengan ALLAH..
*menulis bukan kerna ak serba tahu, bahkn ak menulis kerna ingin dsmpaikn apa yg ak thu. moga ALLAH reda*