Thursday 30 May 2013

tetamu yang tak diundang,,

bismillahirrahmanirrahiim.

whoa. akhir-ii ini kekurangan ideas untuk menaip. disebabkan oleh kesibukan yang melanda *err alasan je tuh*. actually senang cerita disebabkan kemalasan yang tiba.ohoi. =.=

malasnya*



malas. malas itu kedengarannya sedap tapi err, pengaruh sang kemalasan sangat besar sehingga mampu menangguhkan kerja-ii, dan juga mampu membuatkan kita orang yang paling rugi di dunia.


kadang-ii kita terasa seperti hendak tidur sepanjang hari dek lambaian manja si katil empuk dirumah.
kadang-ii serasa ingin 24 jam mengadap komputer, online, dan buat perkara yang tidak berfaedah.


malas ni, efeknya bukan sahaja pada urusan kita didunia, bahkan yang mengefek urusan kita kat akhirat jugak. yela. bila bertangguh, kerja tak siap. kadang-ii malas nak bangun pagi, terlepas solat subuh, hor parok. huhuhu


okai. siapa yang kenal saudara malas, inche futur namanya? tak kenal?

err kejap saya nak cari kad pengenalan inche futur ni.. btw, inche futur ini perlu dijadikan musuh besar dan perlu diperangi hingga titisan darah yang terakhir. oh. gimik.


Futur bererti lemah, malas, berhenti atau terputus setelah dahulunya dia rajin dan konsisten. Di dalam konteks berkebajikan atau amal dakwah, ia adalah sejenis fenomena penyakit yang menimpa seseorang aktivis dalam bentuk rasa malas, menunda, berlambat-lambat dan lebih menyedihkan ialah apabila dia mengambil keputusan untuk berhenti daripada berbuat sesuatu yang baik setelah dia pernah beriltizam dengannya.



haa. amacam dah kenal inche futur ni?
jom le buat checklist diri kita, kot2 kita terjebak dengan inche futur yang mesra alam ini. kof kof.


okeyh. tidak dapat tidak, sememangnya kita tak dapat lari hatta berlari sampai ke gunung everest sekalipun daripada gejala hensem inche futur ni. tapi tapi tapi, sebagai seorang muslim yang tahuuuu, mengerti, kita perlu menguruskan kehenseman inche futur yang menggoda itu agar selari dengan sunnah Rasulullah.


kehenseman inche futur yang menggoda itu mampu membuatkan sesorang;

i-cuai daripada melaksanakan tanggungjawabnya
ii-gugur dari jalan kebaikan, allahurobbi
iii-mati dalam keadaan futur, nauzubillah


err. series bahaya. kan kan.?

jadi, selain itu, terdapat banyak 'open doors' (baca: faktor) yang membolehkan kehenseman inche futur ini menyerap masuk ke dalam diri kita. cepat cari pensel dan kertas, kalau nak salin buat papan tanda pun boleh. eheh.



1-Terlebih di dalam pergaulan. Rasulullah s.a.w menasihatkan supaya kita memilih kawan sebagaimana sabdaannya yang bemaksud; 
“Seseorang itu mengikut agama temannya kerana itu hendaklah kamu melihat orang yang kamu jadikan teman.” (Hadith riwayat Abu Daud)

2-Berlebih-lebihan atau melampau di dalam beramal
Ramai aktivis muda begitu bersemangat pada mulanya untuk melakukan pelbagai perkara sehingga melupakan anjuran Islam dan kemampuan diri sendiri. Akhirnya apabila fenomena futur menjelma, maka dia menjadi lemah dan bosan. Ada juga di kalangan manusia yang suka dan berlebihan menilai orang lain, namun kemudiannya dia sendiri futur dan menjadi lebih jelek dari orang yang dinilainya.

Hadith Rasulullah s.a.w yang bermaksud;
“Lakukanlah amal sesuai dengan kemampuanmu kerana sesungguhnya Allah tidak merasa bosan sehingga kamu sendiri merasa bosan. Sesungguhnya amalan yang paling disukai oleh Allah ialah yang dilakukan secara berterusan walau pun sedikit. (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

3-Berlebih-lebihan dalam perkara yang harus.              
 Satu contoh berlebihan di sini ialah di dalam melayari internet, chatting atau berFB. Apabila berlebihan dengannya, seseorang itu akan ketagihan sehingga banyak masa yang digunakan untuk ‘terbang’ di alam siber. Akibatnya masa untuk berbuat kebaikan menjadi kurang dan dia sering merasa konflik antara dua perkara ini.

4- Suka bersendirian.
Apabila seseorang suka bersendirian, maka dia telah hilang satu sistem pertahanannya daripada syaitan. Syaitan ibarat serigala yang sentiasa mengintai kambing yang terasing dari kumpulannya. Pastinya syaitan akan sentiasa berbisik agar seseorang itu meninggalkan amal kebaikan yang diperjuangkannya. Kita hanya akan mampu berkekalan di dalam kebaikan sekiranya terus bekerja dan hidup di dalam keadaan berjamaah dan bermasyarakat.

5-Kurang mengingati mati.
Antara faktor yang menjadi pemangkin kepada perjuangan ke arah kebaikan ialah dorongan untuk mendapat pahala, rindu dengan syurga, takutkan dosa dan siksa neraka. Amat penting bagi kita untuk terus mendidik diri agar istiqamah di dalam ibadah seperti membaca al Quran, solat subuh berjamaah dan amalan-amalan lain yang  akan mengingatkan kita kepada akhirat dan bukan hanya bercakap mengenai hal ehwal semasa atau politik semata-mata.

6-Enteng dengan perkara syubhat dan berbuat dosa.
Ada orang yang suka mengambil mudah atau enteng memandang dosa-dosa kecil. Lama kelamaan dia tercebur dan berterusan dengannya. Manusia pasti melakukan silap dan dosa tetapi apabila berterusan melakukannya maka ini akan menyebabkan hatinya gelap, dia menjadi futur dan kemudiannya berakhir dengan gugur.

7-Hati yang berpenyakit                           
Ada di kalangan manusia berbuat kebaikan kerana inginkan nama dan populariti, ada yang berbuat demikian untuk mencuri hati gadis yang dicintainya dan pelbagai sebab yang lain. Kegagalan untuk memperbetulkan atau memperbarui niatnya akan menyebabkan dia sukar untuk bertahan lama daripada futur dan terus berundur.

8-Permasalahan dalaman organisasi  
Bermacam-macam faktor yang boleh  menyebabkan konfliks internal. Hanya mereka yang mampu berbesar hati dan berlapang dada serta dengan kebijaksanaan kepimpinan maka permasalahan-permasalahan ini akan dapat diatasi dengan baik.

9-Terlalu asyik dengan kerjaya dan dunianya.
Apabila seseorang telah menjadi terlalu asyik dengan kehidupannya, maka dia boleh tenggelam dengannya dan sukar untuk bangkit melainkan sekiranya dia ikhlas, intim hubungannya dengan Allah swt dan bersegera bangkit setelah dilanda futur.

Mari kita renungi bersama maksud sabdaan Rasulullah saw ini :
Sesungguhnya ada seorang hamba yang beramal dengan amalan ahli syurga menurut apa yang nampak di hadapan manusia, (namun) sebenarnya dia adalah penghunineraka, ada seorang hamba beramal dengan amalan ahli neraka menurut apa yangnampak di hadapan manusia, (namun) sebenarnya dia adalah penghuni syurga. Sesungguhnya amal-amal itu bergantung daripada akhirnya. [Hadith riwayat Bukhari]

actually, kebanyakan informasi dikopi pastakan dari dr zainurrashid,. tengok-tengokkan dan selamat beramal.


-musafir illahi-

sebagai daie xpernah lari dr kehenseman futur, ayuh cuba atasinya bersama-ii