Sunday 7 July 2013

di kejauhan . . .

bismillahirrahmanirrahiim. alhamdulillah. setelah sekian lama internet jadik slow, dah laju skit.
lama tak meng'post'. sekadar memerlukan masa untuk menenangkan diri. dan alhamdulillah pada hari ini ALLAH menghadirkan ruang dan waktu yang seketika untuk menggerakkan jari jemari ini. insyaAllah moga bermanfaat.


terkesan. banyak peristiwa-ii yang berlalu dalam beberapa minggu ini. dan insyaALLAH, mempunyai ibrah yang tersendiri. aku melihat drai pandanganku sebagai seorang yang kerdil, bahawa dunia ini semakin  membarah. sedikit demi sedikit. namun dari sudut yang lain, aku juga melihat perkembangan yang membangunkan.


mesir. jatuhnya mesir beberapa hari yang lalu, menjadi ibrah buatku, bahawa kita ini, sebagai seorang muslim, tidak cukup dengan hanya memerhati. kita perlu bergerak. bersatu. kerana kita adalah satu jasad. dan aku hairan dengan golongan-ii yang menolak untuk memerhati, mengambil langkah tidak peduli. tapi. aku masih lagi hairan dengan mereka yang mengerti namun kurang cakna untuk menyebarkan kepada yang lain agar kita sama-ii mengerti.


syiria. masih lagi di bawah kekejaman syiah. dan kita, sebagai saudara mereka hanya melihat. aku terfikir, suatu hari nanti, mungkin aku juga bakal mengalami nasib yang sama. kadangkala perasaan takut itu melebihi perasaan mahu berjihad di jalanNYA. nauzubillahiminzalik. di dalam kekejaman yang berlaku, aku melihat betapa beruntungnya mereka, yang syahid fi sabilillah. mereka tidak diuji dengan kesenangan yang melalaikan, dengan hiburan yang melampau. mereka diuji dengan akidah. dengan kepercayaan mereka terhadap ALLAH azza wajalla. dengan menyakini bahawa setiap titis darah yang tumpah itu, akan dikira di akhirat nanti. betapa beruntungnya mereka!


palestin. derita yang tak pernah padam. menunggu saat dibebaskan, masjidil aqsa yang dimuliakan. biarpun berpuluh-puluh tahun lamanya mereka dalam keadaaan sebegitu, mereka tidak pernah henti dari berjuang. bahkan ada yang dilahirkan dalam semangat hanya untuk berjuang dan li takuna kalimatallahi hiyal 'uliyaa (menegakkan kalimah ALLAH sebagai yang tertinggi).

aku tak berkemampuan untuk turut sama mengangkat senjata di medan mereka. aku hanya mampu, mengutuskan doa-ii moga yang syahid itu diterima dan yang berjuang itu akan dapat balasan yang selayaknya. dan aku juga mahu doa kalian, agar kami semua yang tidak diuji secara fizikal seperti kalian, cekal di medan kami, untuk menegakkan islam di bumi kami dengan cara yang sebaik-baiknya, agar dengan itu mampu memudahkan urusan umat islam seluruhnya, mampu menyatukan kita semua insyaALLAH, ke arah impian kita semua yang menginginkan islam itu kembali bersinar di pelusuk bumi.


benar. tidak ramai yang mahukan yang hak itu berdiri. kerana mereka sudah terbiasa hidup dengan kebatilan yang menggemukkan. insyaALLAH apabila kita bersatu hati, kita tambahkan golongan yang hak, golongan alghuraba', kerana islam ini bukan hanya untuk kita kita, tapi islam ini milik semua. semua berhak merasai nikmatnya islam ini sebagaimana kita bertanggungjawab menyebarkannya.


'islam itu datang dalam keadaan dagang(asing) dana akan kembali dalam keadaan dagang (asing)'


'tidak sempurna iman seseorang dari kamu sehingga kamu mencintai saudaramu sepertimana kamu mencintai diri kamu sendiri'


' islam itu tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripadanya'



aku malu. malu dengan sikapku sendiri. yang lebih mementingkan diri. dari memikirkan saudara-ii yang di seksa di bumi mereka sendiri. darah mereka ditumpahkan sesuka hati. dan aku masih disini. merenung dari kejauhan..