Wednesday 27 February 2013

ukhuwah kimia

bismillahirrahmanirrahiim.. alhamdulillahi rabbil 'alamiin.
pernah tak rasa nak mesej kawan kita, n then tetibe je mesej kawan kita ni masuk inbox kita?
ajaib.kan. macam ada ikatan yg x nampak.garu kepala. kimia silibus SPM la pulak. lebih mesra kita panggil Chemistry kn. doubledeckersmile.



sejak ada kemudahan ber'internet' ni., laptop kecik ni dah jadi macam best frend nombor 2 pulak. (best frend nom 1 mestilah yg ukhuwah fillah ea) >.<
alkisahnya, tengah mengalamun dalam dunia maya.erk., terpandang televisyen sedabang di depan mata yg menayangkan siaran Reflections oleh Imam Suhaib Webb, dkt saluran al-Hijrah.

tajuk yg simpe.menarik.agak produktif, actually mgkin sngt produktif. pasal ukhuwah. ye. ukhuwah. haa? x jelas k.. emm,. ukhuwah ni persaudaraan..senyum simpul
yess. persaudaraan. antara awak dan saya. eh. ye la. persaudaraan tuh bukan dengan adik beradik je tau. kite juga umpama adik beradik biarpun, mak bapak kita tak sama. tpi nenek moyang kita sama. jgn lupe tuh. kita berasal dari keturunan Nabi Adam & isterinya Hawa. :)


A010
Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.
[alhujuurat:10]

 ikwah (brsaudara) disini merangkumi : bersama ketika SUKA & DUKA.
mudah kan. ala~senang nya nk bersaudara. erk
sebenarnya, susah. agak susah. senyuum

nak berukhuwah, perlu tahu perihal dirinya, kesukaannya, kebenciannya, paling koman, mesti tahu segala-galanya tentang dia. kerana apa? kerana kita hendak menjalankan ukhuwah fillah, ukhuwah kerana ALLAH
ukhuwah yg pengakhirannye untuk ALLAH, kembali kpd ALLAH, ukhuwah yg dinilai oleh ALLAH. masakan ukhuwah itu harus biasa2 sahaja? cukupkah sekadar bertanya khabar tanpa pengisian rohaniah bt saudara kita agar diri sama2 terislah menuju jannah,.

dalam ayat yang sama, ALLAH kisahkan pula mengenai kewajipan mendamaikan 2 orang yg bertelingkah,. penggunaan huruf ف yg pada awal pkataan itu membawa erti perlu dilakukan segera!. soalannya mengapa ALLAH menyebut 'fa ashhlihu bai na akhowaikum'? mengapa tidak ALLAH katakan sahaja 'fa ashhlihu bai na kum'? mengapa ALLAH mengulang perkataan ikhwah itu??

bukan mahu mempersoalkan mukjizat agung itu. mahu kita mengambil ibrah dari segi balagahnya. ^_^
kerana ianya menunjukkan penegasan. 1 taukid. mengenai ukhuwah. mengenai kepentingan ukhuwah itu sendiri.

ayuh,tingkatkn ukhuwah utk mgapai mardhotillah.pandang kanan pandang kiri.xde org.jom senyum sensorang. #senyum itu sedekah#