Wednesday 25 June 2014

DEATH part T.W.O

bismillahi ala barakatillah ~

dengan bismillah
pejuang melangkah 
berpaksi iman lafaz syahadah
arahnya pasti bersatu hati
reda Allah cita tertinggi..

akhir-ii kami dihujani dengan berita-ii kematian. hari-ii mendatang dihiasi dengan perginya insan-ii yang agung dipanggil Tuhan. tertarik daku dengan suatu status dialog anak dan ayah di 'muka buku' :-


Anak : Ya Abati ( wahai ayah yg sangat ku sayangi ), mengapakah orang-orang yang baik dipanggil               dahulu menghadap Tuhan ?
Ayah : Ya Bunayya (wahai anak yg ku sayang ), jika kamu berada di taman, bunga manakah yang                akan kamu petik terlebih dahulu ?
Anak : sudah pasti bunga yang cantik-ii dahulu ya Abati. :]
Ayah : Begitu jugalah dengan kehidupan, di antara manusia-ii yang baik itu akan dipanggil terlebih              dahulu menghadap Tuhan. :')


Sesungguhnya Allah tidaklah mencabut ilmu dengan (menghilangkan) akan ilmu itu dengan sekaligus dari (dada) hamba-hambaNya. Tetapi Allah Ta’ala menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim-ulama sehingga apabila tidak tertinggal satu orang alimpun, manusia akan menjadikan pemimpin-pemimpin dari orang-orang yang bodoh, maka tatkala mereka ditanya (tentang masalah agama), lalu mereka akan berfatwa tanpa ilmu, akhirnya mereka sesat dan menyesatkan. (Hadits riwayat al-Bukhari, Muslim, at-Tirmidhi dan Ibn Majah)


ya Allah, terangi kami dengan sinar cahaya-Mu
tiadalah yang kami inginkan sedaya upaya dariMu melainkan hanya syahid
saat di medan perjuangan ini..


" kematian seperti inilah yang kita mahukan, kematian di saat kita di jalan perjuangan , di jalan Allah "