Tuesday 12 March 2013

ayah ustaz


bismillahirrahmanirrahiim.

Petang itu, aku menjejakkan kaki ke teratak ayah ustaz. Ayah ustaz nampaknya sibuk memotong tebu tanamannya untuk dijual. Sudah lama nampaknya aku tidak menjenguk ayah ustaz. Sebenarnya ayah ustaz merupakan ustaz yang mengajar aku mengaji sewaktu kecil dan sehingga kini kukira. Aku senang dengan perwatakan ayah ustaz. Seorang yang tenang, peramah membuatkan aku tidak segan silu untuk berbual dengannya. Namun ketegasannya ketika mengajar mengaji memang tidak dinafikan lagi. Aku rindu saat itu.

"ustaz sihat?" aku memulakan bicara.

"alhamdulillah, haa mu guane cite?"

"gini la ustaz. Hehehe. Tunggu result spm. Dekat doh nie"

"sementara ada masa ni baiklah belajar. Mak ayah mampu lagi nak tanggung. Kekgi kan tetibe je kabo ke ustaz mu nak kawen dah" gelak ayah ustaz

"mana ada ustaz eh. Kite nok belajo dulu. Hehe. Lambat lagi berasenye nak kawen. Hihihi"

"mana tahu kan. Yelah kita merancang hidup kite,ALLAH merancang jugok. ALLAH la hok tahu belakenye" sengih ayah ustaz

"betol doh oe ustaz. Doh ustaz doa2 ke kite etek" senyum mewek

"hor lah. Bukan ustaz suh mu kawen lalu. Baik mu belajo la. Tapi gtu la maknenye, rancangan ALLAH tetap dah. Qadak dan qadar."


Tu la antara dialog aku & ayah ustaz. Opss. Bukan berkisar tentang perkahwinan yerp. Tapi berkisar tentang aturan ALLAH. :)
Petang itu aku mendapat modal baharu, bahawa aku merancang, dan ALLAH jua telah merancang, namun rancangan ALLAH lah yg paling terbaik utkku.
Bukan bererti bahawa kita tidak perlu merancang, tapi konsep USAHA, DOA & TAWAKAL yg diutarakan.
*ala macam budak sekolah je dengarnye*hua3 actually konsep ini perlu selagi diri bernama hamba kepadaNYA. :)


Untuk cemerlang, kita berusaha. Diiringi dengan doa yg berpanjangan. Akhirnya berkisarkan tawakal kepada pncipta. Mengapa?
Kerana DIAlah pemilik hati, DIAlah empunya dunia bahkan seluruh kuasa tertakluk kepadaNYA. Wajarkah untuk meminta selain dariNYA?

"Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina." surah Ghaafir:60

Itu janjinya, cepat atau lambat itu urusanNYA. Mungkin doa itu lambat dimakbulkan kerana tertangguh ke hari peghabisan. atau mungkin DIA masih mahu kita meminta kepadaNYA kerana DIA ingin kita mendengarkan rintihan kita kepadaNYA.

'ALLAH rindu mendengarkan rintihanmu berpanjangan'

 #segala story mory adalah tidak berkaitan dengan yg hidup ataupun yg telah meninggal dunia :)